בדידות והעולם הווירטואלי התמכרות ואשליה

דיכאון ובדידות

מאז שנכנסו לעולמנו הפלאפונים, הטבאלטים ואחרים, הצמיחה הטכנולוגית בתנופה. אך אם נזיז לרגע את המסך ונסתכל פנימה לתוך הנפש, נמצא בדידות וניכור חברתי, בעולם הווירטואלי .המסכים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחייו של האדם. היום אנשים מוציאים את הפלאפון בכל רגע נתון ואף במצבים מסכני חיים כמו בזמן נהיגה. ישנו צורך להיות מחוברים בכל רגע נתון, לתפוס מקום, שיראו אותנו ויקשיבו לנו. כולנו יצורים חברתיים ועל כן זקוקים לחיים חברתיים. אך החיים החברתיים, ברובם הפכו לוירטואליים דבר שהוריד משמעותית את האינטראקציות החברתיות. אני לא אומרת שאנשים הפסיקו לדבר אחד עם השני אך אנחנו בהחלט צועדים לשם.

 

קחו למשל את עולם ההיכרויות. אחת מהתלונות השכיחות של רווקים ורווקות הן סטרייטים והן להטבי"ם שכיום מאוד קשה להכיר אדם מעבר למחשב. גם בני נוער מנהלים כמעט את כל התקשורת שלהם דרך העולם הווירטואלי. מקומות עבודה מסוימים משנים את כל המערך הארגוני שלהם ועוברים לתת שירות באמצעות מחשבים ומענה אוטומטי. דבר זה משפיע על עולם התעסוקה ומקשה אף יותר על אוכלוסיות מוחלשות. המכנה המשותף לדוגמאות אלו ואחרות, הוא ירידה בתקשורת הבין אישית. דבר שהולך ומחמיר מרגע לרגע.

 

אנחנו יכולים לראות את ההתמכרות למסכים כתופעה חברתית ותרבותית. לדוגמא, ילדים בגילאי שנתיים כבר מחוברים לטלוויזיה, לפלאפונים ולטאבלטים. וההורים? כיום אנו רואים הורים רבים נכנסים לתוך הבועה הוירטואלית וילדים שמנסים למשוך את תשומת ליבם, אך ללא הצלחה. והפיתרון שלהם לרוב, הוא לחבר גם את הילדים למסכים. דבר זה גורר אחריו חוסר בתקשורת בין ההורים לילדים, קשיים בתקשורת הבין אישית, תחושת בדידות וניכור חברתי.

 

ירידה בתקשורת הבין אישית גוררת בעקבותיה אצל אנשים רבים, תחושת בדידות, דיכאון, חרדות ועוד. אתם זוכרים שהאדם הוא יצור חברתי? ההשתייכות החברתית מייצרת אצל האדם תחושת ביטחון ובעיקר תחושה שהוא לא לבד. ואלו מסייעים לעליית תחושת המסוגלות והיכולת.

 

הצורך להיות חלק מחברה הינו בסיס הכרחי לבריאות הנפשית של האדם. כפועל יוצא מכך, אנשים רבים מתחברים לעולם הווירטואלי. פעולה זו נובעת מתוך המחשבה כי, התקשורת הווירטואלית תסייע להם ליצור קשרים חברתיים משמעותיים. דבר זה מייצר אשליה, אנשים מרגישים חלק מקבוצה כאשר הם בעצם לבד מול המסך. ומכאן הדרך להתמכרות הווירטואלית קצרה מאוד.

 

אז מה מוביל למה, הבדידות להתמכרות הוירטואלית או ההתמכרות למסכים היא זו שמובילה לבדידות? כנראה שזה לא באמת משנה מה התחיל את הכל, התוצאה היא הרסנית. ההשלכות הפסיכולוגיות של ניכור ובדידות חברתית כוללות בתוכן, דיכאון, חרדות, קשיי הסתגלות, חרדה חברתית ועוד.

אז מה עושים כאשר המסך הופך להיות החבר?

 

קודם כל מבינים שקיימת בעיה ושאתם בהחלט לא היחידים שסובלים מהתמכרות לעולם הווירטואלי. חשוב ללכת לטיפול פסיכותרפויטי ולטפל בשורש הבעיה ובהשלכות ההתמכרות. בקליניקה שלי באשקלון אני משלבת בין שיטות שונות כמו EMDR וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. כך אני מסייעת לאדם לטפל בהתמכרות ולמצוא את האיזון בין התקשורת הווירטואלית לבין התקשורת הבין-אישית.

 

אולי יעניין אותך גם
בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

מלאו את הפרטים הבאים או חייגו 0507319733

רקע
Call Now Button