מהי חרדת בחינות ואיך אפשר להתגבר על זה

כולנו עוברים בחינות במהלך חיינו. תלמידי בית ספר, חיילים, סטודנטים, אנשים הניגשים למבחן התיאוריה וכאלו שנבחנים כחלק מתהליך קבלה לעבודה. במצב רגיל, לפני כל בחינה סביר שנחווה התרגשות ומתח, כלומר מצב טבעי של חרדה . מצב זה מאפשר תפקוד תקין לאורך הבחינה ואינו פוגע ביכולת להתרכז ולענות נכונה על השאלות. אך מנגד ישנם מצבים של חרדת בחינות.

חרדת בחינות היא פוביה ספציפית, השייכת לנושא רחב יותר של חרדת ביצוע. נשאלת השאלה, מהי חרדת ביצוע?  פחד מכישלונות במשימות ובמצבים שונים. חרדת הביצוע, עולה מעל לפני השטח, כאשר האדם מצוי במעמד בו הוא צריך להראות את כישוריו ויכולותיו. חרדת הביצוע יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון צורות כמו, הרצאה או הופעה בפני קהל, ראיון עבודה, מבחנים, תחרויות שונות ועוד.

ההתרגשות והמתח מהווים מצב טבעי של חרדה. ישנה הבנה של משמעות הכישלון מצד אחד והרצון להצליח מצד שני. הבנה זו מעוררת באדם מוטיבציה ומניעה אותו לפעולה ולהשקעת אנרגיה ומשאבים במטרה להצליח ולמזער את הסיכוי לכישלון.

אך מתי המתח וההתרגשות הופכים לחרדת בחינות?

כאשר איכות חייו של האדם נפגעת לפני בחינה וישנה ירידה בתפקוד וביכולות הביצוע במהלך הבחינה. הסימן המוכר לחרדת בחינות הוא, הבלק אאוט – מצב של הלם ושכחה של החומר הנלמד. דבר זה מונע מהאדם לבצע את המשימה הנדרשת, ואף מלווה בחרדה בעוצמה גבוהה ובסממנים פיזיים כמו, דופק מהיר, הזעת יתר, טשטוש בראייה, כאבי ראש, סחרחורות, בחילות ועוד.

אדם הסובל מחרדת בחינות עלול לחוש קשיים רגשיים כמו, חוסר שקט פנימי, מתח, עצבנות ורגזנות. במצבים קיצוניים עולות תחושות של ייאוש ודיכאון. ישנה נטייה למצבי רוח ולתזונה לא מאוזנת. בנוסף, לפני מבחן ובזמן מבחן, האדם עלול להרגיש מבולבל, לשכוח את החומר הנלמד ומחשבות שליליות עולות ומציפות.

כיצד מטפלים בחרדת בחינות?

כפי שציינתי בתחילת דברי, חרדת בחינות שייכת לתחום רחב יותר של חרדת ביצוע. לכן חשוב לבדוק, האם האדם סובל מחרדות ביצוע נוספות ו/או מחרדות אחרות. במקביל אני בוחנת את אסטרטגיות הלמידה שלו. ישנם מצבים, שחרדת בחינות נובעת מאסטרטגיות למידה לא נכונות. בנוסף, אני בודקת, האם היו אירועים קשים ו/או טראומטיים במהלך השנה או לפני תקופת הבחינות.

הטיפול היעיל ביותר לחרדת בחינות הוא, טיפול קוגניטיבי – התנהגותי (להרחבה על טיפול קוגניטיבי התנהגותי ) שמסייע בהפחתת החרדה במידה ניכרת. בנוסף, שילוב של שיטת הטיפול EMDR עוזרת גם היא מאוד בהורדת החרדה, במתן כלים להרגעה ובהעלאת תחושת השליטה העצמית. טיפול בחרדת בחינות הינו אפשרי מאוד, כאשר האדם מגיע לפגישות טיפוליות באופן רציף וקבוע ומבצע את המשימות אותן קיבל בטיפול.

אולי יעניין אותך גם
בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

מלאו את הפרטים הבאים או חייגו 0507319733

רקע
Call Now Button