טיפול בפוסט טראומה – חיים לצד הכאב

טיפול בפוסט טראומה - חיים לצד הכאב

מהם הגורמים להתפרצות של פוסט טראומה

הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) פורצת בעקבות חשיפה לאירועים קשים במיוחד הנחווים כמסכנים את שלמותו הפיזית והנפשית של האדם. פוסט טראומה יכולה להתקיים גם כאשר היינו עדים לאירוע טראומטי או כאשר מישהו מהקרובים שלנו עבר אירוע קשה מנשוא. יחד עם זאת, חשיפה חוזרת ונשנית לאירועים טראומטיים עלולה להוביל לפוסט טראומה. כמו בעולם הרפואה, צבא, משטרה, כבאות, מטפלים נפשיים ועוד.

 

דוגמאות לאירועים טראומטיים שעלולים להוביל להתפרצות של פוסט טראומה: 

 

  • מלחמות, תקיפת מחבלים, התקפות טילים, פיגועים. 
  • אסונות טבע.
  • תאונות דרכים.
  • מוות אכזרי.  
  • תקיפה אלימה – אלימות פיזית ו/או אונס. 
  • טראומות בילדות כמו פגיעות מיניות, אלימות מתמשכת ו/או התעללות רגשית.   

תסמינים של פוסט טראומה

פוסט טראומה יכולה להופיע אצל כל אדם ובכל גיל. אך אין זה אומר שכל מי שחווה אירוע טראומטי יפתח גם פוסט טראומה. ההתפרצות של פוסט טראומה יכולה להתרחש מיד לאחר האירוע, חודשים לאחר מכן ואף שנים מאוחר יותר.

 

פוסט טראומה באה לידי ביטוי במגוון של תסמינים:

 

חודרנות – האדם חווה שוב ושוב את האירוע הטראומטי או חלק ממנו, באמצעות מחשבות בלתי פוסקות, זיכרונות, פלאשבקים ו/או סיוטי לילה. 

 

הימנעות – האדם מנסה להימנע מכל דבר שמזכיר לו את הטראומה. מקומות מסוימים, אנשים הקשורים לאירוע ועוד. כמו כן, אנחנו נראה שאנשים מסתגרים, מתבודדים ונמנעים מפעילויות ומקשרים חברתיים. 

 

עוררות יתר – האדם נמצא בדריכות יתר במהלך היום עד לכדי חרדות קשות והפרעת חרדה. ישנה נטייה להיבהל בקלות וקיימת רגישות יתר לרעשים. האדם סובל מנדודי שינה, חוסר בשינה ואף פחד להירדם בעקבות סיוטי לילה. 

 

שינויים בקוגניציה – המחשבות של האדם שעבר אירוע טראומטי לרוב מתעוותות. דבר זה בא לידי ביטוי בהאשמה עצמית (האירוע קרה בגללי), אשמת ניצולים (אני הייתי צריך למות במקומו), ייחוס עצמי (אם הייתי אומרת לה לקחת רכבת במקום אוטובוס היא לא הייתה נהרגת בפיגוע). כמו כן, האדם מפתח אמונות שליליות כלפי עצמו וביחס לעולם. לדוגמא, אני לא יכול לסמוך על אף אחד, אף אחד לא יכול לעזור. אני אפס, אני לא שווה כלום ועוד.  

 

שינויים וירידה במצב הרוח – האדם חווה שינויים במצב הרוח ומנעד הרגשות בעיקר שלילי. תוקפנות, חוסר סבלנות, עצבנות, דכדוך, בדידות, עצב, דיכאון, תחושת חוסר אונים, פחד, אשמה, בושה ואימה.  כמו כן, האדם חווה אנהדוניה – אובדן היכולת להרגיש הנאה ולחוות עונג בחיים. לדוגמא, ירידה בחשק המיני, פעילות גופנית, אכילה ועוד. 

 

ירידה בתפקוד – לרוב אנשים הסובלים מפוסט טראומה יתקשו לתפקד באופן מיטיב ומלא. כל התסמינים שציינתי עד כה גוררים אחריהם פגיעה מסיבית בתפקוד במגוון תחומים. אנחנו נראה קושי להתרכז, קשיים בתחום התעסוקתי, קשיים בזוגיות ו/או בהורות, קושי לשמור על קשרים חברתיים, קושי לשהות במקומות הומי אדם ועוד. 

 

 

טיפול בפוסט טראומה

אנשים הסובלים מפוסט טראומה מתארים לעיתים קרובות מהפך מג'ורי בחייהם, המחלק את החיים לשניים: לפני ואחרי. פעמים רבות הם מרגישים שהחיים כפי שהכירו נלקחו מהם. עולמם סובב סביב הטראומה והשלכותיה, הם מתקשים לשלוט במצב, לשנותו, לשפר את מצבם הנפשי ואת איכות חייהם. התחושה המרכזית היא של סבל מתמשך בכל תחומי החיים.

 

מצב מורכב זה מצריך טיפול פסיכותרפויטי ולעיתים גם עם שילוב של טיפול תרופתי. מטרת הטיפול הפסיכותרפויטי היא לסייע בעיבוד הטראומה, לטפל בהשלכותיה הרבות ולהחזיר את תחושת השליטה בגוף ובנפש. 

 

הטיפול בפוסט טראומה מורכב ודורש ידע רב בתחום. חשוב לפנות למטפלים שמסוגלים לסייע לאנשים המרגישים שאיבדו את כל עולמם. דרך הטיפול הם ימצאו מחדש משמעות, יקחו שליטה על חייהם וילמדו לחיות לצד הכאב.

 

בקליניקה שלי באשקלון, אני מטפלת באנשים הסובלים מפוסט טראומה כתוצאה מאירועים טראומטיים קשים, טראומות עבר והתעללות ממושכת.

אולי יעניין אותך גם
בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

מלאו את הפרטים הבאים או חייגו 0507319733

רקע
Call Now Button