מהי חרדה ולמה היא מופיעה?

חרדה היא תגובה טבעית ואף הכרחית למצב מסוכן. כולנו מגיבים לאיומים ולחרדה, המטרה של תגובת החרדה היא במקורה להגן עלינו. נסו לדמיין רק לרגע, שאתם רוכבים על אופניים בכביש, דעתכם מוסחת ופתאום אתם שומעים צפירה ורואים רכב שעוצר מולכם בחריקת בלמים. כתגובה, אתם מאיצים את המהירות וחוצים הכביש. הצפירה וחריקת הבלמים מזכירים לכם שכמעט נדרסתם, שיכולתם להיפגע ואף למות. ההרגשה של סכנה ותגובת החרדה היא זו שהגנה ושמרה עליכם. היא זו שגרמה לכם להאיץ את המהירות ולהישאר בחיים.

 

אך מתי החרדה עוברת את גבול ההגנה?

כאשר התגובה לא תואמת את הסיטואציה והאדם חש את עצמו חסר אונים. יש חוויה של חוסר שקט, מתח ודאגה, בעוצמות גבוהות מאוד.

אנחנו עלולים לחוות התקף חרדה בעקבות אירועים טראומטיים בהווה או בשל היזכרות באירועים מהעבר. כמו כן, מצבי לחץ קשים או שינויים דרסטיים בחיים, בעיות בריאותיות שונות ופוביה מגורם ספציפי, כל אלו עלולים להוביל להתקף חרדה. יחד עם זאת, קיימים מצבים בהם נרגיש שהחרדה מופיעה פתאום ללא סיבה. אך כאשר נבדוק לעומק, נגלה שהתקפי חרדה לא צצים מעל לפני השטח באופן פתאומי, אלא היו סימני אזהרה בדרך, שלרוב אנחנו לא מצליחים להבחין בהם.

 

מתי התקפי חרדה מתפתחים להפרעת חרדה ?

התקפי חרדה חוזרים ונשנים לרוב הופכים להפרעת חרדה. אדם הסובל מהפרעת חרדה חש ירידה בתחושת הביטחון, דבר העלול להוביל לקשיים תפקודיים בחיי היום יום.  בנוסף, אנשים הלוקים בהפרעת חרדה יחוו קושי להירדם בלילה, רעד בגוף, יסבלו מכאבי ראש, כאבי גב ושרירים תפוסים. יחד עם זאת, אנשים אלו יסבלו מתסמינים נפשיים שבאים לידי ביטוי בתחושות של פחד, אימה ודאגה בעוצמה גבוהה, עצבנות ואי שקט, רוגזנות, רגישות יתר לרעשים ותגובתיות מוגזמת לגירויים מפתיעים.

 

מיתוסים בנוגע לחרדה:

בכל הקשור לחרדה, יש מיתוסים שחשוב לשים עליהם דגש ולנפץ אותם

  • *אנשים רבים רצים למיון בזמן התקף חרדה, בשל החשש שמדובר בהתקף לב. אך הדבר אינו כך.
  • *התקף חרדה מהווה אירוע מאוד מלחיץ בחיינו אך לא ניתן למות ממנו כפי שרבים חושבים.
  • *התקפי חרדה לא יכולים לגרום לאדם להשתגע, כפי שרבים חוששים.

אז כיצד מטפלים:

כאשר אדם מזהה שהוא עובר התקף חרדה רצוי שיבחן את עצמו. לרוב לאחר התקף חרדה ראשון מגיעים אחריו התקפים נוספים. במידה וההתקפים חוזרים על עצמם בפרקים קצרים, רצוי להגיע לטיפול פסיכותרפויטי, בטרם התקפי החרדה יתפתחו להפרעת חרדה.

גם אם מדובר בהתקפי חרדה וגם אם מדובר בהפרעת חרדה, הטיפול המומלץ הוא פסיכותרפיה המבוססת על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, יחד עם שילוב של טיפול דינאמי על מנת לטפל במקור החרדה. בנוסף, טיפול בשיטת EMDR יעיל מאוד הן להתקפי חרדה והן להפרעות חרדה. חשוב לציין כי, אנשים הלוקים בהפרעת חרדה לרוב יצטרכו בנוסף לטיפול הפסיכותרפויטי ליטול גם כדורים.

אולי יעניין אותך גם
בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

מלאו את הפרטים הבאים או חייגו 0507319733

רקע
Call Now Button