הפרעת חרדה חברתית – כיצד מתמודדים?

מה היא "חרדה חברתית"?

כולנו חווינו לפחות פעם בחיים מתח, התרגשות ועצבנות כאשר עמדנו בפני סיטואציות חברתיות שונות. אך ישנם אנשים שחווים חרדה של ממש. מצבים אלו מאיימים עליהם עד רמה של דופק מהיר ולב מואץ, הזעת יתר, קושי לנשום ולדבר, סחרחורות ותחושה שהם עומדים להתעלף. כל מה שעובר בראש באותם רגעים זה – איך אני יוצא מפה, אני צריך לברוח.

 

אנשים הסובלים מחרדה חברתית חוששים מאוד מפני ביקורת שעלולה להיות מופנית אליהם. מבחינתם הביקורת עלולה להגיע מכל מקום ובכל רגע נתון. בשל כך, אנשים הסובלים מהפרעת חרדה חברתית נמנעים ממגוון רחב של סיטואציות חברתיות. דבר זה גורר פגיעה משמעותית בסדר היום וירידה ניכרת באיכות החיים. עיקר עיסוקם בא לידי ביטוי בהימנעות מפני מצבים חברתיים שנתפסים כמאיימים.

 

לרוב אנשים הסובלים מהפרעת חרדה חברתית מאופיינים בדימוי עצמי נמוך ותופסים את עצמם כפחות טובים מאחרים. ישנו עיסוק יתר, במה שאנשים חושבים, איך הם רואים אותם וכיצד מגיבים אליהם. מחשבות אלו לא פוסקות ומלוות כל הזמן בחשש שמא אנשים חושבים עליהם דברים רעים ורואים אותם בעין לא יפה. בשל כך, מתעוררת חרדה בעוצמה גבוהה מאוד הגורמת למצוקה פיזית ונפשית.

 

הפרעת חרדה חברתית מאופיינת ברמות שונות. קיימת חרדה חברתית ספציפית, לדוגמא: אנשים שאינם מסוגלים לאכול בציבור אך חשים ביטחון כאשר קונים בגדים במקום הומה אדם. לעומת זאת, ישנם כאלו, החווים חרדה חברתית בעוצמות יחסית גבוהות, כמעט בכל סיטואציה חברתית.

 

חשוב לציין כי, לא משנה אם מדובר בחרדה חברתית ספציפית או לחילופין, בהפרעת חרדה חברתית הכוללת בתוכה פוביות מסיטואציות חבריות רבות. האלמנט העיקרי בהפרעת חרדה חברתית הינו, חשש קיצוני מפני ביקורת ושפיטה של אחרים. ואף חרדה מפני התנהגויות העלולות לגרור אחריהן מבוכה. לדוגמא: דיבור מול קהל.

כיצד מטפלים ב"חרדה חברתית"?

הטיפול היעיל ביותר להפרעת חרדה חברתית הינו טיפול קוגניטיבי – התנהגותי. באמצעות טיפול זה, לומדים לזהות מחשבות אוטומטיות, לא רציונאליות ולא מסתגלות ולהחליפן במחשבות רציונאליות, מסתגלות.

 

בשיטת הטיפול הקוגניטיבית – התנהגותית, אני עובדת עם מטופלים על דרכים להרגעה עצמית. בנוסף, מקנה למטופלים סל כלים המסייעים להם להתמודד עם החרדה ולנהל אותה. יחד עם זאת, במהלך הטיפול, אני עובדת איתם באמצעות תהליך הדרגתי של חשיפה לאירועים מעוררי חרדה שעד כה נמנעו מהם בתוקף.  כמו כן, במקרים רבים אני משלבת בעבודתי את שיטת הטיפול EMDR. שיטה ממוקדת ויעילה מאוד בהפחתת חרדה, בזמן קצר יחסית.

 

חשוב לציין כי, על אף יעילותם הרבה של טיפול קוגניטיבי – התנהגותי וטיפול באמצעות EMDR. ישנם מצבים בהם הפרעת החרדה החברתית מאובחנת ברמה גבוהה מאוד, שכמעט ולא ניתן להתחיל טיפול ללא סיוע תרופתי.

אולי יעניין אותך גם
בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

בל טל פסיכותרפיסטית

בל טל, פסיכותרפיסטית דינאמית ומרצה. עובדת בקליניקה פרטית באשקלון. בעלת תואר ראשון B.A בקרימינולוגיה, מכללת אשקלון. תואר שני M.A בישוב וניהול סכסוכים, אונ’ בן גוריון, ב”ש. בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה של אונ’ בן גוריון, ב”ש. המשך קריאה

מלאו את הפרטים הבאים או חייגו 0507319733

רקע
Call Now Button